تهویه مطبوع

تهویه مطبوع

یکی از شاخص‌ها و عوامل تعیین‌کننده توسعه و پیشرفت یک کشور، ارتقای دانش فنی کارشناسان و متخصصان آن است. اجرای پروژه‌های صنعتی و عمرانی علیر‌غم اینکه سرمایه‌گذاری مؤثر و موجهی در جهت بهره‌مندی کشور از ساز و کارهای تکنولوژیکی، امکان تبدیل منابع، ایجاد درآمد ناشی از ارزش افزوده و فراهم آوردن اشتغال و فرصت‌های جدید شغلی می‌باشد، همچنین باید هدف خطیر انتقال و ارتقای دانش فنی کشور را نیز دنبال نماید تا فرایند توسعه و سازندگی در کشور دارای ابزار تضمین شده‌ای برای تداوم باشد.

برای تأمین آسایش و امکان فعالیت بهینه انسان امروز، که بیشتر وقت خود را در فضاهای بسته ( محل سکونت، محل کار، وسیله نقلیه و…) سپری می‌کند، تهیه هوا با شرایط مطلوب و قابل کنترل از اهمیت زیادی برخوردار است. تنظیم شرایط محیط نه تنها بر بازده کاری، بلکه بر رفتارهای روانی افراد اثر قابل توجه دارد. سیستم تهویه مطبوع که به‌عنوان قلب تپنده ساختمان شناخته می‌شود، علاوه بر فضاهای آسایشی مانند ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان‌ها در بسیاری از محیط‌های صنعتی و تولیدی آزمایشگاهی به‌عنوان یک عامل بسیار مؤثر بر کیفیت محصول شناخته می‌شود. طراحی سامانه‌های تهویه مطبوع با کارایی بالا و رعایت ملزومات مصرف بهینه انرژی ( اصلاح الگوی مصرف) نیاز به درک و کاربرد بسیاری از اصول و مفاهیم علمی و عملی حاکم بر فرایندهای تهویه مطبوع دارد.

بشر از ابتدای خلقت با مشکل تغییرات شدید جوی مانند گرمای طاقت فرسای تابستان‌ها، سرمای شدید زمستان‌ها، آب و هوای خشک و یا بسیار مرطوب، وقوع طوفان‌های سهمگین و حوادث طبیعی دیگر مواجه بوده است. زندگی در غارها، کشف آتش، به‌کار بردن پوشش گرم‌کننده از پوست حیوانات و غیره، از جمله اقدامات انسان اولیه در مبارزه با تغییرات جوی و حفظ خود در مقابل مشکلات آن بوده است. بعدها با ساخت خانه، زندگی غارنشینی به زندگی در فضاهایی با کیفیت بهتر تبدیل شد. به‌ویژه با شناخت عوامل مؤثر بر گرمایش، سرمایش و تهویه ساختمان‌ها، معماری بناها به‌گونه‌ای توسعه پیدا کرد که از اثرات آفتاب، باد، ثابت بودن تقریبی دمای داخل زمین و غیره برای سرد و گرم کردن و تهویه طبیعی آنها استفاده شود. وجود بادگیرها در بسیاری از ساختمان‌های مناطق کویری، استفاده از طبقات زیرزمین در تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی و گنبدی بودن شکل سقف خانه‌های روستایی همراه با یک حوض آب در وسط، نمونه‌هایی از تلاش انسان برای تنظیم شرایط محیط‌زیست بوده است.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*